Spartacus Vitorlás Egylet

FD VB 2014, Largs

2014. július 18. 21:41
Olcsi

Két napos vezetés után érkeztünk meg *Largsba*. Este igazi skót időjárás
fogadott: 15 C fok, szitáló eső. A felmérések rendben zajlottak, de a
hajón még egy-két dolgot meg kellett csinálni. Így csak késő délután
jutottunk vízre és többnyire egyedül derítettük fel a helyi viszonyokat.

A versenypálya egy viszonylag védett tengeröböl, ahol csak a déli hullámok
érkeztek messzebbről, a többi irányból szárazföld vette körül. Az ár-apály
különbség kb . 3 méter, ami a pályán általában 8-12 méter/perces áramlást
okozott.

Az *első napon* ennek nem volt túl nagy jelentősége, mert 4-5-ös szél fújt.
Tudtuk, hogy ebben a szélben jó a sebességünk, de hogy ezt ki tudjuk
használni, ahhoz szabad terület kellett. Ezért a rajt után nem kezdtünk el
élesen menni az alattunk lévőkkel, hanem kicsit futtatva kiejtettünk a
mezőnyből. A szél jobbra fordulása miatt ez még először nem volt túl
kifizetődő és a fordulás után néhány jobb csapásos hajónak utat kellett
engednünk. Utána viszont ismét tisztán vitorlázhattunk a hajó számára
ideális szögön, ami a hosszú kreuz végére az első helyet jelentette
számunkra. A raum elég tompa volt, de a mögöttünk jövő dánok élesebben
akartak menni, ezért mi is elkezdtünk felfelé tendálni. Sajnos a lógás
közben kirúgtam a spinyó felhúzóját, ami miatt az félig leereszkedett és
amíg újra felhúztam, Bojsenék elmentek felettünk. Mi ejtettebben a bója
felé vitorláztunk, a dánok pedig egy élesebb menet utáni halzolással
próbálkoztak, de még pont befértünk eléjük. A második raumban elég
kapaszkodós szél volt és egy kicsit tudtuk növelni az előnyünket. Innentől
kezdve csak a mezőnyt fogtuk és nyertük az első futamot. Végre hosszú pálya
volt, másfél órát mentünk ebben az erős szélben. Második helyen a fiatal
németek (GER 113) végeztek, aztán a holland világbajnokok és a dánok csak
ötödikek lettek. Süli Andrisék 7. helyen futottak be, DJ-ék sajnos borultak
és nem fejezték be a futamot.

A második futamra is maradt a szél, sőt a rajt előtt még rá is fújt és
folyamatosan szakadt az eső. A rossz látási viszonyok miatt csökkentették a
pálya méretét, de egy körrel meghosszabbították. Leeben rajtoltunk és
húztuk a jobb csapást a mezőnnyel. Alattunk a németek és a dánok, felettünk
az olaszok és a hollandok. Az eső annyira esett, hogy nem láttuk a kreuz
bóját és csak érzésre fordultunk. Amikor megszűnt az eső függöny, Domi
észrevette a bóját, ami a vártnál egy kicsit lejjebb volt. Megejtettük a
hajót és próbáltuk az alattunk lévőket lerohanni. Egyedül az osztrákok
mentek optimális szögön így ők vették elsőnek a bóját. Raumban viszont túl
hátra voltak döntve, ezért meg tudtuk előzni őket. Halzolás után növeltük
az előnyünket, ami a befutóra már kb. 100 m volt. A hollalndok lettek a
2-ak a dánok pedig feljöttek 3-nak. Kifelé vitorlázva elszakadt az
összekötő kötelünk a fockfall és a csigasor között, ha ez a versenyen
történik, nem férünk be az első háromba…

*Második nap*ra enyhébb délnyugati szelet jósoltak, ami a nap folyamán
nyugat felé fordul. A vonal lee oldali harmadában rajtoltunk és húztunk
volna egy hosszú jobb csapást, de pár száz méterrel előttünk egy révkalauz
hajó várta egy teherszállító érkezését, ami miatt a tervezettnél hamarabb
ki kellett fordulnunk. Hamarosan el kezdett balra fordulni a szél így akik
tovább húzták, jobb pozícióba kerültek. A szél folyamatosan változott mind
erejében mind irányában, megpróbáltunk a csíkokban maradni és pozitív
takkokat húzni. Az első bóját viszont sehogy sem bírtuk felfedezni, aminek
az volt az egyszerű oka, hogy elveszett. Helyette az utolsó pillanatban egy
motorosban elhelyezett módosító bóját teremtettek elénk a rendezők és
folyamatos dudálással csalogatták maguk felé a mezőnyt. Szerencsére pont
olyan pozícióban voltunk, hogy mi ezzel szinte semmit nem vesztettünk, de
voltak olyanok, akik teljesen túlkreuzolták magukat. Harmadiknak húztunk
spinakkert és próbáltuk utolérni az olaszokat és az osztrákokat. A szél
közben folyamatosan frissült és továbbfordult jobbra, ezért a kreuz bóját
még arrébb tették, de legalább megvolt. A jó sebességünk és a csíkok
kihasználásának köszönhetően másodiknak vettük a kreuz bóját, de szorosan a
nyomunkban voltak a dánok és az osztrákok és a hollandok sem voltak nagyon
lemaradva. Hátszélben a keresztbe jövő hullámokat kihasználva kicsit
megléptünk és biztos második helyen indultunk az utolsó szakaszra. A
befutót is máshova tették, de a kreuz elején még nem láttuk hova. A dánok a
hollandokat fogták, mi pedig őket, de a szakasz második felében mi inkább a
hollandokra figyeltünk, mert ők voltak az ellenfeleink. A vége felé rossz
motorost néztünk befutónak és ezért a dánokra biztosítottunk, mert azt
hittük már a cél felé tartunk és ők voltak a második helyen. Sajnos a
befutó ettől a ponttól jóval távolabb helyezkedett el és a hollandok közben
kicsúsztak a kontroll alól. Természetesen felőlük jött a frissülés és be
tudtak jönni elénk. Ráadásul még egy német hajó is befutott előttünk, így
negyedikek lettünk.

A negyedik futamban próbáltunk a hollandokra figyelni, mert a többiek
pontszámban kicsit le voltak maradva. Semmi extrát nem csináltunk, egy
középső rajt után húztuk a pozitívokat és közben kontrolláltuk Enoékat. Bóját
harmadiknak vettük kb. 80 méterrel leszakadva az elöl haladó német és
osztrák hajóktól. Raumban folyamatosan jöttünk rájuk és egészen a
sarkukban vettük a lee bóját. A második kreuzban főleg a hollandokat
fogtuk, ennek ellenére meg tudtuk előzni az előttünk lévő két hajót.
Hátszélben viszont mindketten visszaelőztek, a közben leálló, csíkosodó
szélben. A lee bóját egymás sarkában vettük és mivel elkezdtek préselni,
megpróbáltunk kifuttatni alóluk. Láttuk, hogy jobbról jön meg a szél, de
nem húzhattuk tovább, mert a hollandok közben kifordultak mögülünk. Evvel a
két első legalább 100 métert nyert velünk szemben, így őket megfogni már
nem volt esélyünk. Enoék viszont megpróbáltak lerázni minket, ezért
viszonylag sokat fordultak. Mi persze nem engedtük el őket és a végére még
két hajó be is jött közénk. Összetettben 4 ponttal vezettünk előttük.

A *harmadik nap*on ismét erős szél és eső fogadott és a pályán elég nagy
hullámok voltak. Bíztunk a sebességünkben és nem akartuk túlbonyolítani a
dolgot, ezért a hollandok közelében rajtoltunk és ugyanarra húztunk, mint
ők. Mindenkinél gyorsabbak voltunk hármas ringliben és megnyugtató előnnyel
vettük az első pályajelet. A lee bója után fogtuk a mögöttünk lévő német
hajót és a hollandokat. Közben jobbról egy elég markáns felhő érkezett, ami
kb. 40 fokkal elfordította a szelet és erős 6-osra nőtt. Evvel a forduló
után szinte fél szélben rohantunk a bója felé és hatalmasakat repültünk a
szemből jövő déli hullámokon. Érdekes módon a szél nem terjedt le teljesen
a pálya bal oldalára, így aki arra volt (köztük a dánok), jelentős hátrányt
szenvedett. A hátszél végére átvonult rajtunk a zivatar és a
bójavételünkkor már alig lehetett kiállni a trapézra. Gyorsan előre
döntöttünk, de a szakasz felére még jobban legyengült a szél, így az
átringlizést választottuk. A mögöttünk lévők már a hátszélben megtették
ezt, ezért eléggé megközelítettek minket. Bójavétel előtt 100 méterrel
megláttuk, hogy felhúzták a rövidítés zászlót, így szerencsére az utolsó
kört már nem kellett végigszenvednünk a teljesen leállt szélben és dög
hullámokban. A végére két német is megverte a hollandokat, így tovább
növeltük előnyünket összetettben.

A hatodik futamra kicsit várni kellett, mert lassan jött meg a NYi szél.
Viszont az ég kitisztult és nem sokkal később már kettes ringliben
teszteltük a hajót. Kicsit luv rajt volt, ezért mi a rajthajó felé
helyezkedtünk. Ismét jól ment a hajó és az összes ellenfelünk felett
átgázoltunk, csökkentve ezzel önbizalmukat. Végig a mezőnyt fogtuk és egy
erős felpörgésnek köszönhetően elsőnek húztunk spinyót, mögöttünk az
osztrákok és a dánok, kicsit hátrébb a hollandok. A szél nagyon csíkos volt
és kezdett elöl elfogyni. El is fordult jobbra, amitől teljesen
behátszelesedett a raum. Mivel Enoék (NED 26) egy csíkkal elkezdtek
mélységre menni, úgy döntöttünk otthagyjuk a másik kettőt, és behalzolva a
vonalukig húztunk. Ezzel növelni tudtuk az előnyünket a raum bójáig, majd
halz után egy éles menetben még jobban megléptünk. Volt annyi fórunk, hogy
a 2. cirkáló szakaszban a szélre is vitorlázzunk, így a hátszelet 200 m
előnnyel vettük. Ez kellett is, mert megint legyengült a szél és a hátulról
jövő frissüléssel ez a különbség a felére csökkent. Ezt viszont már
megtartottuk a végéig és megnyertük a 4. futamunkat is. Sajnos a dánok nem
fogták rendesen a hollandokat és a végén becsúsztak nekik, de így is 6
ponttal vezetünk előttük és még nincs igazi kiesőnk.

A csütörtöki pihenőnap kitűnő időzítésnek bizonyult, mert semmi szél nem
volt. A magyar csapat a jó időt kihasználva egy kisebb kirándulást tett a
délebbre fekvő partvidéken és belekóstolt a skót vidék történelmébe.

Pénteken a skót időjárás a 40 csomót is meghaladó lökésekkel elvette a
kedvét a versenyrendezőknek és nem volt futam. A befejezés a szombati 2
futamra marad, de ahogy számoljuk, már csak pontegyenlőség lehet a
legrosszabb esetben, ami a több első hely miatt nekünk kedvez. Az
előrejelzés szerint gyenge szél lesz, néhányan már pakolnak, mert szerintük
futam se lesz.
Mi ráhajtunk az ezüst szombréróra, aztán jöhet a 2500 km hazafelé…
http://www.scottishsailinginstitute.com/events/flying-dutchman-world-championships-2014




MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


− három = 5

(Spamcheck Enabled)

  • Kiss László Antal szerint:

    Kedves Szabolcs és András!
    Szívből gratulálok a tizedikhez és a Sombreróhoz!
    Köszönet a részletes beszámolóért.
    Üdv a többieknek is a remek helyezésekhez.
    Kiss L.