Spartacus Vitorlás Egylet

Beszámoló Sydney-ből

2015. január 25. 22:29
Olcsi

FD VB 2015
Sydney, Ausztrália

1. futam

Az 5-10 csomós szél ellenére erős szeles génuát választottunk, mert márkettőtől 15 csomót ígértek. Meglepetésre a pályát nem oda rakták, ahol azausztrál bajnokságon, ezzel kicsit előnybe hozva a helyieket. A 13 órás rajtnál már trapézra lehetett állni, úgyhogy a tapasztalatok alapján a második körre már várhattuk a frissülést. A rajt kicsit furcsa volt, szerintem többen kint voltak, de elengedték. Kb. 15 másodperccel korábban Süli Andrisék hajója irányíthatatlanná vált. Mint később kiderült, eltört akormányveretük. Mi a vonal luv oldalán voltunk és egyből zavart szélbe kerültünk a hamarabb rajtolók miatt. Próbáltuk kitisztázni magunkat, deközben kicsit balra fordult a szél és a baloldal picit meglépett. Viszonylag jól felértünk, de a bója után túl hamar halzoltunk balra és beleszaladtunk egy lavórba. A 113-as német hajó, aki közvetlenül előttünk vette a bóját, 50 méterrel később halzolt és egy csíkkal 100 métert vert ránk. Zigiéket is lehagyták, akik addig a 2. helyen vitorláztak, mi pedig visszaestünk 10 köré. Szerencsére 4 és fél körös pálya volt, így volt időnk felzárkózni. A szél az előrejelzésnek megfelelően erősödött, ezért a sebességünk is feljavult. Szép lassan jöttünk fel és végül megvertük a két német hajót. A hollandok is sokat jöttek fel, de csak negyedikek lettek. Zigiék 8, DJ-ék 14. helyen végeztek.

2. futam

A következő futamra raumos pályát raktak, aminek az volt a trükkje, hogy hátszéllel kezdődött, de a raum olyan tompa volt, hogy nem volt nagy különbség az előzőhöz képest. A rajtnál nagyon harcosan alánk állt a 88-as német hajó, majd mindenáron a mi skalpunkra vadászva kíméletlenül felszúrtak. Kicsit meglepődtünk, mert mindkettőjükkel jóban vagyunk, de legalább kicsit felrázódtunk. Kifordulva kitisztáztuk magunkat és végre a saját tempónkban vitorlázhattunk. Ekkor lett jelentősége a vitorlaválasztásnak, hiszen az ellenfeleink nagy része gyenge szeles génuával volt, ezért tudtunk rájuk verni már az első szakaszon. Régi nagy ellenfeleinkkel, McCrossinékkal versenyeztünk az első helyért és épphogy előttük vettük a bóját. Hátszélben viszont gyorsabbak voltunk és jobb vonalon is mentünk, így elléptünk tőlük és a mezőnytől is. Sok izgalomban később már nem volt részünk, senki nem ért a nyomunkba és a hollandok előtt megnyertük a futamot. DJ-ék nagyon jól mentek, ötödiknek futottak be, Zigiék öttel hátrébb.

3. futam

Ma ismét az előversenyen megszokott helyről indult a futam 10 csomó körüli ÉK-i szélben, de csak a második rajt volt sikeres a fekete zászlónak köszönhetően. Legalsó hajóként vezettük a mezőnyt az elejétől kezdve és igaz elég szorosan, de elsőnek vettük a bóját a hollandok és a németek előtt. Innen 3 körön keresztül csak az volt a dolgunk, hogy fogjuk őket. A többiek fokozatosan leszakadtak, így velük már nem kellett bajlódni. A sebességünk nagyon jó volt és hátszélben sem extráztunk, úgyhogy biztos előnnyel nyertünk. Második a NED 26, harmadik a GER 88.

4. futam

A szél tovább erősödött 15–18 csomóig. Második ringlire váltottunk a mezőny nagy részéhez hasonlóan. Ismét leeben rajtoltunk újzélandi és német hajók társaságában, de alig indultunk neki, érkezett a komp balról, az operaház felől és leforgatta a mezőnyt. Amint lehetett visszafordultunk, és húztunk át balra a szokásos módon. Süliék is ott lihegtek a nyakunkon a hollandokkal együtt és végig szoros menetben kellett őket tartani, nehogy kicsússzanak. Elsőnek értünk föl és hátszélben a csíkokat kerestük. Szerencsére Krameréket szorongatták a fiatal németek, ezért kissé eltávolodtunk tőlük. Jól ráéreztünk a pörgésekre és növeltük előnyünket a szakasz végéig. A cirkáló szakaszokban egyértelműen jobb sebességünk volt ebben a szélben, így nem jelentett gondot a futam megnyerése. Több mint egypercet vertünk ellenfeleinkre a három és fél körös, 90 perces futamon. DJ-ék kiállni kényszerültek, mert a strekk csigájuk kiszakadt az árbocból, de Süliék is visszaestek a 12. helyre, Zigiék nyolcadiknak értek célba.

5. futam

Az előrejelzés értelmében gyenge szeles génuával vitorláztunk ki a verseny helyszínére, de mire kiértünk, teljesen elállt a DK-i szél. A rendezőség halasztott, amíg be nem frissült, majd 30 perc elteltével megpróbálta elindítani a mezőnyt, de annyian kint voltak egy percesben, hogy belehalasztott. Közben már trapézossá erősödött a szél, de csíkos maradt. A futamra keletiesedést jósoltak, ami a bal oldalt tette kecsegtetővé, de azöbölből kifelé folyó áramlás, a jobb oldalt segítette. Mi a közvetlen ellenfelek biztosítását választottuk és egy középső rajt után velükindultunk volna balra. Kisvártatva egy másik holland hajó harsogva, futtatva átrohant felettünk, megszerezve magának a napi sikerélményt, majd visszaélesedett a normális irányba. Kénytelenek voltunk feljebb igazítani a tiszta szélre, de nem hagytuk magára Ennóékat. Már a szakasz felénél látszott, hogy a jobb oldalra a Bradley’s head-hez húzó csapat el fog menni, de mi nem vállaltuk az ellenfelek elengedését, csak akkor fordultunk át, amikor a számunkra fontos hajók is ezt tették. Nem voltunk az első 10-ben, de egy utolsó igazítás nagyon bejött és ötödikként vettük a bóját. Nagyon sűrű volt mögöttünk a mezőny és kicsit kiszorultunk jobbra. Középen jobb csíkokkal néhányan megelőztek, de a kreutzban jól taktikáztunk, és visszakapaszkodtunk a harmadik helyre. A következő hátszélben együtt haladtunk a többiekkel és kisebb igazításokkal kerestük a jó csíkokat. A lee kapu baloldali bójáját (hátszélből nézve) már elsőnek véve nyitottunk jobbra, ahol először kaptuk meg a jó pöfföket, így el tudtunk lépni a többiektől és innen már nem volt nehéz dolgunk; meggyőző fölénnyel nyertük a négy és fél körös futamot. Zigiék jól vitorláztak, csak öt hajó előzte meg őket, Dávidék 9. helyen végeztek. DJ és Balázs nem járt szerencsével, mert a tegnap megjavított árbocukból ismét kiszakadt a streck-csiga, ezért ez a napjuk kiesett.

6. futam

A szél kicsit frissült, de jellegében nem változott. Magabiztos vezetésünk tudatában úgy döntöttünk, hogy végre az ellenfelektől nem befolyásolva a saját taktikánk szerint vitorlázunk. Harmadikra tudtunk elrajtolni a nagyon luv oldalasra tűzött vonal miatt, de a fekete zászló ismét segített. Nem egyből, de 100 méteren belül áthúztunk jobbra, és vezettük a mezőnyt. A baloldal ismét behalt az áramlás miatt, és a végén még a frissülések is jobbról jöttek. Simán vezettünk, és nagy örömünkre a GER 88 mögött Zigiék vitorláztak a 3. helyen. Nekünk innen sok trükköt már nem kellett bevetnünk, a futamot közel 2 perces előnnyel nyertük. Zigiéket közben ketten is megelőzték, de az 5. kreutz végén, a befutó előtt visszahoztak egyet, és összetettben feljöttek a 6. helyre. Süliék is jól mentek, 8. helyen zártak.

7. futam

Az újabb VB címhez már csak egy 5. helyre volt szükségünk a maradék 3 futamban, ami nem tűnt túl bonyolultnak, úgyhogy nagy nyugalommal vitorláztunk ki a pályára. A Clark Island felett volt a rajt, ahonnan a Bradley’s Head-hez kellett kihúzni, majd át a Shark Island-ig és onnan a part mellett a bójáig. Legalábbis a pálya bevitorlázása során ez volt a legoptimálisabb. A rendezést nehezítette, hogy másik 2 hajóosztálynak és egy túraversenynek is ezen a területen kellett áthaladni, így a rajtot halasztani is kellett, hogy elkerüljük a káoszt. Ezzel együtt is a futam legnehezebb feladata volt a hajók elkerülése és a tiszta szél megtalálása. Leeben rajtoltunk kb. 10 csomós ÉK-i szélben, de nem legalsónak. Jó sebességünkkel hamar az élre álltunk és a tervek szerint haladva könnyedén vezettük a mezőnyt. Mögöttünk az AUS359 és a hollandok vették a bóját és próbáltak faragni a hátrányukból. A szél viszonylag kiszámítható volt, és az előnyünk már csak nőtt a célig. A hollandok a végén lenyomták az aussie-kat, de ez nem számított már nekünk, megnyertük a 11. VB-t! A többiek is jól mentek, mindenki az első 10-ben futott be.

8. futam

A szél kicsit frissült, már 15 csomós pöffök is voltak. A rajtunkat halasztani kellett a 12 lábas skiffek közeli befutója miatt, de hamarosan nekivághatott a mezőny. A taktika ugyanaz lett volna, mint az előzőben, de legalsó hajóként próbáltunk elrajtolni. Az áramlás kicsit emelt és nem tudtam megtartani a pozíciót, az utolsó 10 másodpercben még egyet vissza kellet ejtenem, hogy ne legyünk kint, de ezzel már rászorultunk a leerajt hajóra. Fölöttünk néhány korai rajtos hajó takarása sem segített, így jött egy kis tolatás és szerencsétlenkedés, miközben még egy ausztrállal is koccantunk, ezért 720-at is csináltunk. Totál utolsó helyről indultunk, de ez felpörgetett bennünket. Az élmezőny már messze járt, mi pedig próbáltunk tiszta szelet találni, hogy sebességünket kihasználva elkezdjük a felzárkózást. A kreutz 1/3-a azzal telt, hogy kerülgettük a hátsó szekció turistáit. Aztán a középmezőny következett, ahol már lassabban lépdeltünk előre. Az első bójánál már 15 körül voltunk, de az eleje kb 500 méterrel előrébb járt. Ebben a helyzetben örültünk az „up and down” pályának, mert hátszélben több lehetőség volt a felzárkózásra. A szél is hátulról frissült és nagyokat lengett. Ezt kihasználva mindig pozitívra halzolva, kitekert génuával siklattuk végig a szakaszt, míg a mezőny inkább hátszelesen, a legrövidebb úton próbált haladni. A lee bójáig óriásit haraptunk, legalább 7 hajót megvertünk, és az élboly befogható távolságra került. A hosszú futamnak köszönhetően a 2. helyig tornáztuk magunkat, persze ebben az is közre játszott, hogy minket senki nem fogott, mert összetettben már nemvoltunk ellenfelek. Zigiék korai rajtosok voltak, de Süliék 7. és DJ-ék 11. helye nem volt rossz.

9. futam

A sorrend a dobogón már szinte fix volt, bár a 113-as német csapatnak még volt esélye elveszteni a bronzot. Zigiéknek halvány remény még volt a hatodik helyre, de csak ha nagyon jól mennek. Süliék két pontra voltak a 9-től, ami nem tűnt megoldhatatlannak. Mi már csak a szombréróért szálltunk vízre, amihez elég lett volna egy 12. hely is. Az első kísérlet után fekete zászlót húztak, ez vissza is fogta a mezőnyt és senki nem volt kint. Biztonsági rajtot terveztünk, nem akartunk a szélre szorulni, mint a korábbi futamban, de annyi hely volt leeben, hogy lementünk alulra legalsó hajónak. A vonal elég szimmetrikus volt, de a pálya elhelyezkedése miatt jobb volt balra nyitni és kihúzni a legközelebbi fokig, ahol először felpörög a szél, és aki hamarabb odaér, azt beemeli a többiek elé, majd forduló után a másik takkon is felpörög és frissül is. Ezért választottuk ezt a rajtot, ami be is jött. Elsőnek vettük a bóját, de a hollandok a sarkunkban voltak. A többiek kicsit lemaradva követtek minket, ezért csak egymással foglalkoztunk. Hátszélben többször helyet cseréltünk, de a lee kaput kicsit előbb vettük. Maradt a felállás a következő hátszélig, de ott újra elcsúsztak és előttünk értek a kapuhoz. Nem akartunk a zavart szelükben haladni, ezért a másik bóját vettük és kicsit jobbra húzva fordultunk utánuk. Ők kifogtak néhány lukat, mi pedig frissebb szélben lekereszteztük őket. A következő találkozásnál nekünk kellett mögéjük ejteni, aztán megint mi voltunk útjogosak és ők mentek el mögöttünk. Mindig olyan kicsi volt a különbség, hogy nem tudtunk volna befordulni nekik anélkül, hogy lerohanjanak, ezért kicsit inkább tovább húztuk a jobb oldalt, míg ők balra tartottak. Sajnos feléjük jobb szél volt, amivel annyi előnyük lett, hogy már tudtak minket kontrollálni és a maradék távon már nem tudtuk őket megelőzni. Ezzel megcsináltuk a második kiesőnket és újra elnyertük az ezüst szombrérót.

Andris és Dávid az újabb 7. helyükkel megelőzték a korábbi világbajnok McCrossinékat és az új fejlesztésű ausztrál hajóval induló Beyeréket és a kilencedik helyen végeztek. Zigi és Péró már nem tudtak javítani, de a hetedik helyük nagyon szép eredmény. DJ és Balázs az árboc problémájuk miatt kb 6-7 hellyel hátrébb végeztek, mint lehetett volna, de a magyar csapat így is mély nyomot hagyott az ausztrálokban. Folytatás márciusban Umagon, a szeptemberi EB helyszínén, ahol remélhetőleg mind az öt szparis hajó elindul!

+ Végeredmény









MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


8 − = kettő

(Spamcheck Enabled)