Spartacus Vitorlás Egylet

FD VB ’16 második nap

2016. május 25. 10:17
Máthé Marian

Problémás nap szerencsés kimenettel

A második versenynapra 10-15 csomós ÉNY-i szelet jósoltak délutánra enyhe Ny-ra fordulással. Ennél kicsit frissebb lett, mértek 19 csomót is, de a stabilitást továbbra sem lehetett fellelni benne. 40 métert nem lehetet egy irányba menni és 5 méterenként más csík fújt. Némi ritmusa azért volt, de a szélváltások is elég kiszámíthatatlanok voltak. A problémák már a vízre szálláskor megjelentek. A part közeli vízfelületet vastag koszos hab borította, ami rátapadt a hajókra, ezért olyan helyet kellett keresni, ahol nem volt nagy mennyiség belőle. Ott viszont nem volt vízmélység és ennél a széliránynál cirkálva kellett volna kivitorlázni egy 10 m széles csatornán. Így inkább 100 métert gyalogoltunk a vízben és a dágványos iszapban, hogy be tudjuk tenni a kormányt.

Az első futamban a második csoportban rajtoltunk. Az U lobogót visszalőtték, majd jött a fekete zászló. Lee oldal közepén indítottunk és jól kijöttünk a többiek elé, de a csíkok sorsolásos alapon érték el az egyes hajócsoportokat és folyamatosan változott a helyzet. Nem akartunk nagyon kiszorulni, ezért egy jó pörgéssel behúztunk középre, ahol később egy németet az arcunkba kaptunk, így ismét ki kellett fordulni. Pár hajóhossz múlva már layline-on voltunk. Fordultunk, majd a szél úgy felpörgött, hogy jelentős túlkreuzolásba kerültünk. A hollandok ráadásul befordultak „sichere lee-be” és toltak fölfelé, de legalább egy frissülésben voltunk és 5. helyen húzhattunk spinyót. Illetve csak próbáltunk, mert a felhúzó kapott egy csomót, így mögülünk ránk jöttek páran. Végül csak kitisztáztuk és felzárkóztunk az élbolyhoz. A halzolás után lassan jöttünk fel és harmadiknak vettük a lee bóját. A második cirkáló szakasz szinte tökéletesre sikeredett és megelőztük mindkét hajót. Hátszélben jó csíkokat használva növeltük az előnyünket, de szép lassan kezdtünk belekeveredni az előző csoportba. Nehéz volt fogni a mezőnyt, mert kétfelé nyíltak és a hollandok elég közel is kerültek hozzánk. Innen már csak velük foglalkoztunk, de a szelet is figyeltük, nehogy túl sok negatívot húzzunk. Végül 4-5 hajóhosszal nyertünk, harmadik helyen a 88-as német egység futott be.

A második futamra 12-18 csomósra frissült a szél, de a jellege nem változott. Megint fekete rajtra volt szükség, amit nagyon jól abszolváltunk középtájon és jó sebességgel a csíkokat és pörgéseket jó ritmusban elcsípve elsőnek vettük a bóját. Felhúzáskor viszont elszakadt a spinyófal külső burka, így rá kellett csomóznom az 1 mm vastag bélést a csigára, de legalább tudtunk haladni. A halzolásnál nem tudtunk jól helyezkedni, mert a szerelés miatt egy fix pozícióba kerültünk, így a 2. raumban a negyedig helyen támadgattuk az előttünk haladókat. A leszedés elég körülményes volt, de megoldottuk, majd a második kreuzban jó taktikával feljöttünk a vezető hajó mögé. A felhúzás megint kétséges volt, de ismét meg tudtam csomózni, sőt a szakasz végén ki is tudtam oldozni, de a felgyűrődött burkolat már nem ment át elsőre a szűkebb részeken. Szerencsére időben elkezdtük a műveletet és jól sikerült a fellúvolás. Az utolsó körben már nem voltunk ilyen szerencsések. A raumok végén nem tudtam kioldani a megszorult csomót, így elhaladtunk a bója mellett és hátszélben próbáltam kicsomózni, de nem sikerült. Megpróbáltuk eltépni a sérült kötelet, de olyan erős volt, hogy csak a csiga vázát roppantotta össze. Már 100 méterre voltunk a bójától, amikor valahogy sikerült mégis kibogozni és leszedni a spinyót. Reméltük, hogy a 6. helyet még elcsíphetjük, akkora előnyt gyűjtöttünk. Viszont az égiek velünk voltak és tudtunk 2 hosszú pozitívot húzni, amivel épp becsúsztunk negyediknek. A németek kaptak ajándékba egy 1. helyet, de legalább megúsztuk a kiesőt.

A harmadik futam előtt volt mit csinálnunk: Domit kivitték motorossal egy új kötélért, én meg hátszélben előkészítettem a szakadtat a cserére. Mivel a klub közelében nem lehet parkolni, Domi bringával volt kénytelen megdönteni a szállás és a kikötő közötti rekordot. A motorosban lévők segítőkészek voltak, de kissé nehézkesen intézkedtek, mondhatni sokat pöcsöltek! A rendezőség persze most nem várt a rajttal, ráadásul egyből feketét húzott. 30 mp-cel a lövés előtt készültünk el (régi kötéllel összevarrva kellett behúzni az újat az árbocba), de időnk nem volt, így csak a többiekhez igazodva tudtunk indítani a vonal legalján. Még néhány igazítás az állításon, kesztyű felvétele menet közben, aztán végre körül nézhettünk, hogy hol is vagyunk. Minden lehetséges ellenfelünk ott volt a környezetünkben, leginkább jobb pozícióban, mint mi, de sikeresen ki tudtunk bontakozni és csinálhattuk a saját széltaktikánkat. A bójakerülésnél csak a dánok voltak előttünk, de túl hamar megejtettek a golyó húzáshoz, mi pedig tovább verettünk full trapézon tompa félszélben az éppen leterjedő pöffben és kicsit később húztunk spinyot, ami elég volt ahhoz, hogy megelőzzük őket. A többi hajó is követte példánkat és a fentről frissülő szélben néhányan még elhúztak fölöttük. Az olaszok végig támadtak a 2 bőszeles szakaszban, de tudtunk hárítani. A cirkáló szakaszban, főleg a szélre vitorláztunk, ami okos döntésnek bizonyult és a hátszelet nagy előnnyel kezdtük. Így még arra is volt időnk, hogy a sebtében rosszul befűzött spinyó lehúzó a schott lekötésével újra jó helyre kerüljön. Ezzel kicsit felzárkózott a mezőny, de innen már végig kontroláltuk őket és ismét nyertünk. A GER 88 futott be mögöttünk, viszont a következő 2 hajó (ITA 4 és DEN 21) korai rajtos volt. Az olaszok estére már össze is pakoltak, mert az előző futamban technikai gondjuk miatt nem futottak be és a kiírás szerint a selejtezőkből csak egyet lehet kiejteni, így már nincs esélyük normális eredményre. Egy gonddal kevesebb! A dánokat sajnáltuk, mert jól vitorláztak egész nap, de holnap már nem hibázhatnak.

Összetettben vezetünk, de még nagyon sok ellenfél van a közelünkben, meglepetésre nem azok, akiket vártunk. A németek közül a 113, 88, 87, 14 veszélyes, de rajtuk kívül is vannak jó néhányan. A hollandok kissé leszakadtak, mert nekik is technikai gondjuk volt az utolsó futamban, ráadásul a manschaftot nagyon eltalálta a génua schottján lévő sekli, majdnem kiverte a szemét, reméljük, tudja folytatni a versenyt! Zigiék az utolsóban virítottak, Béláék pedig az első kettőben, sőt a harmadikban is jól álltak, csak egy fordulónál visszaakadt a génua schott és felborultak.

Holnapra gyenge szelet jósolnak, még 2 selejtező futam van hátra.

http://fdworlds2016.com/wp-content/uploads/2016/05/201605241722_ZWI00416.pdf

Olcsi

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


8 − nyolc =

(Spamcheck Enabled)