Spartacus Vitorlás Egylet

Sós víz – az első magyar tengeri 29er edzőtábor

2016. november 27. 19:20
LÁSZLÓFY CSABA DR

Amikor ezeket a sorokat írom, a Spartacus Vitorlás Egylet öt 29er-egysége – Goszleth Marcell edző vezetésével –  vidáman szeli a habokat Izola térségében a vasárnapi borongós napsütésben. Jelenleg 8 csomó körüli délies szél van, a levegő  hőmérséklete  13 Celsius, a hullámok magasság a 15 centi.

Az első külföldi edzőtábor nem indult könnyen. Múlt csütörtökön még apróbb hegesztési munkálatok folytak az utánfutón, amelyen azután négy darab 29er és a motoros utazott. Az ötödik hajó a Ford Petrányi jóvoltából rendelkezésünkre bocsátott busz tetején közelítette meg a szlovén vizeket.  A tizenegy tagú csapat is két buszban utazott persze, meg a cuccok sem fértek volna el másként…

A november elején Balatonföldváron megtartott edzőtábor után (méghogy nem lehet novemberben vitorlázni a Balatonon egy skiff-típusú hajóval…) az öt 29er egység immár a nemzetközi vizeken is megpróbálta ezt az akrobatikus mozgást és hatalmas élményt nyújtó korszerű hajóosztályt.

A De Jonghe Arthur – Szabó Rudolf,  Kocsis Bálint – Pavlik András. Lászlófy Ábel – Petrányi Botond   Lászlófy Levente – Arányi  Barna,  Ralovich Dávid – Borbás Barna egységek  két hét múlva ugyanitt, Izolán folytatják a felkészülést a jövőre induló versenysorozatokra.

A cikkhez e pillanatban csak parti képeket tudok mellékelni, mégpedig Kocsis Bálint jóvoltából.
A vízen készült fotók a Magyar 29er Osztályszövetség Facebook-oldalán később megosztjuk.

Az elmúlt huszonöt évben alapvető változások formálták át a vitorlázást.  A sportág teljes egészét meghatározó tendenciává vált az ún. „apparent wind sailing” (AWS, látszólagos-szél-vitorlázás) térhódítása.
Az AWS lényege nagyon tömören a következő: mára olyan mértékben felgyorsultak a hajók, hogy a menetszél és a valós szél vektoriális eredőjeként megjelenő látszólagos szél kialakításában jelentősen megnőtt a menetszél szerepe – a jégvitorlázásban már régóta ismert ez a jelenség. Így a látszólagos szél iránya és a hajó hossztengelye között bezárt szög progresszív módon lecsökkent. Jól megfigyelhető ezen folyamat a nagyhajók egyre laposabb hátszélvitorláinak fokozatos elterjedésén (spinnaker – aszimmetrikus spinnaker – code-0).
A tendencia az egyszemélyes hajóktól az America’s Cup-on keresztül az offshore versenyzésig a sportág minden szegmensét áthatja, mely alól nem kivétel az olimpiai vitorlázás sem. Az AWS megállíthatatlan térnyerése megváltoztatja a versenyzés minden aspektusát a vitorla beállítástól kezdve a széltaktikán át egészen a stratégiáig.

A 29er ifjúsági osztály messze a legdinamikusabban fejlődő nemzetközi ifjúsági AWS hajótípus.
Ez az osztály kiválóan felkészítheti az ifjúságot egy nagy teljesítményű, gyors szkiffel való eredményes versenyzésre, megadhatja nekik a modern vitorlázásban alkalmazott vitorla beállítás, taktika és stratégia alapjait. Optimális elő-osztálya tehát az olimpiai 49er illetve 49erFX típusoknak. Ezen felül a 29er-ben alapos tudást szerző ifjúsági versenyzők sokkal könnyebben lesznek képesek beletanulni akár a többtestű hajókkal való versenyzésbe, mint például a 420-as osztályban gyakorló társaik. Így a 29er ifjúsági elő-osztálya lehet akár a Nacra17-es olimpiai osztálynak is.

Lászlófy Csaba

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


6 + = hét

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

(Spamcheck Enabled)