Spartacus Vitorlás Egylet

470 EB Monaco 2.

2017. május 16. 0:26
Olcsi

Az első futam 6-7 csomós DNY-i szélben kezdődött. Az áramlás
szélirányból érkezett és a part mellett fele olyan erős volt (6m/perc),
ezért a fiúkkal a jobb oldalt preferáltuk.

Jól megoldották a luv rajtot és ki tudtak fordulni. A sebességük jó volt és
felértek 6-7 körül. A hátszél nagyon szoros volt, de jól megoldották,
szépen tartották a pozíciót. A kapunál 6. helyen élesedtek fel és egyből
kifordultak a falból a part felé. Át tudtak surranni a hátszelezőkön és
ezzel már meg is verték az eddig előttük lévő osztrákot. A kreuzban nagyon
feljöttek az élmezőnyre, közvetlenül a 4. mögött kezdték a raumot. Az
előttük lévő két hajó kicsit nyomkodta fel egymást, de nem eléggé ahhoz,
hogy lee-ből be lehessen csúszni belső helyre. Az utolsó hátszélben is
próbálkoztak a fiúk, de éppen nem tudtak becsúszni belsőhelyre. Az 5.
hellyel így is maximálisan elégedettek voltunk.

A második futam már nem sikerült ilyen jól, a rajtból nem tudtak úgy
eljönni, hogy bent tudjanak maradni a falban. 19 körül értek fel, de innen
elkezdtek felzárkózni. Már 15. hely körül is voltak, de aztán néhány
taktikai szituációt nem jól oldottak meg és végül 17-nek futottak be.

A harmadik futam már nagyon későn rajtolt. Az áramlásban sem volt olyan
eltérés a két oldal között, inkább a jó csíkokat kellett megtalálni. A fiúk
még erőltették a luv rajtot, hogy kiforduljanak jobbra, de 2 percnél már
átfordult kicsit a szél balra. Már nem vállalták be, hogy átérnek lee-be,
pedig felmerült az ötlet, de a luv rajtjuk sem lett tökéletes, úgyhogy a
kitisztázás lett a következő feladat. Az orosz, aki egyedül elrajtolt
lee-ben és onnan lekeresztezte az egész mezőnyt, simán megnyerte a futamot.
Gyapiék végig próbálkoztak a felzárkózással, de a 18. helynél nem tudtak
feljebb kapaszkodni. A két futamban együttesen benne maradt 6-8 pont, ami
később még nagyon hiányozhat.

A második napon is később mentünk vízre, és hasonló irányból fújt a szél,
mint előző nap. Most a kék csoportba kerültek (együtt a másik magyar
hajóval), ezért sokat kellett várni a rajtjukra. Ez most nem sikerült
rosszul, mert a luv rajtos csapat alatt tiszta helyük volt, de kicsit
kiszorultak balra ahonnan a mezőny közepébe értek fel. Innen a hátszélben
feljebb kúsztak és a következő körben is faragtak a hátrányból. Jól
vitorláztak és a 10. helyen zártak.

Az utolsó selejtező futamban is hasonló körülmények voltak és ismét középen
rajtoltak a mezőny legalsó hajójaként. A szél kicsit balra tendált, ami
nekik kedvezett, de nem mertek teljesen a szélére húzni, hanem többször
beigazítottak, amivel 6. helyen vették a bóját. Hátszélben még feljebb
jöttek és a kreuz végére már 3-ak voltak. A szél nagyon legyengült és attól
lehetett tartani, hogy nem megy végig a futam, de szerencsére újra
befrissült. Az utolsó hátszél végén az addig 4. brazilok kerültek belső
ívre a kapu előtt, de a fiúk rájuk halzoltak és a zónáig megszakították a
fedést. Ennek ellenére a másik hajó erőszakosabb volt és Gyapiék inkább nem
mentek bele egy kétes helyzetbe. Mint később kiderült, mindegy is volt,
mert a brazilok korai rajtosok voltak. Ezzel a harmadik hellyel 19-ként
jutottak be az arany csoportba, amire nem számítottunk ebben az erős
mezőnyben. Litkey Botiék 46. pozícióban várták a folytatást.

A harmadik napon csak egy futamot sikerült lebonyolítani a gyenge keleti
szélben. A közepes rajtjuk ellenére a fiúk a mezőny végén értek fel a
bójához. A hátszél végére már behoztak párat és a következő kreuzban is
jöttek fel a középmezőnybe. Szerencsére néhány BFD-s is volt előttük, így
csak 15 pontot szereztek.

Csütörtökre erős szelet ígértek, ami már a reggeli közben is kezdett
kirajzolódni a tenger parttól távolabbi részén. Mire átértünk Monacoba, a
mólón már átfújt néhány fröccsöt a szél. A rendezőhajó kiment szelet mérni,
aztán kiszóltak, hogy kicsit várjunk, mert 40 csomót is mértek. Pár óra
múlva 25 csomó köré csökkent a szél, így kirendelték a mezőnyt. Ekkorra már
3-4 méteres hullámok várták a versenyzőket. A rajtra néha már csak 18-20
csomó fújt. A fiúk középen indítottak és a bal oldalt húzták. Óriási pályát
raktak ki. Az elsőnek rajtoló lányok még nem érték el a kreuz bóját, pedig
már 15 perce nekiindultak és a szél újra 25 csomó fölé erősödött. Balázsék
jól bírták a tempót, néhányan kifordultak mögülük, mert zavart szélbe
kerültek. A szél viszont lassan jobbra pörgött, ami ekkora távolságoknál
nagy hátrányt eredményezett a baloldalon lévők számára. Emiatt a fiúk jól
lemaradva vették a bóját, de még így is vertek 3 hajót. Viszont a
hátszélben elég volt egy kis bizonytalanság és máris eltenyereltek. Mire
összeszedték magukat a mezőny már távol volt, de a fiúk azért befejezték a
versenyt.

A következő futamban picit ismét gyengült a szél, de így sem volt egyszerű
megküzdeni a körülményekkel. Gyapiék inkább a hajóvezetéssel foglalkoztak,
mint a taktikával és újra a mezőny végére szorultak. Végigvitorlázták a
futamot, de csak egy japán és egy spanyol hajóval tudtak csatázni. Ilyen
hullámzást és szelet nagyon ritkán lehet gyakorolni versenyen, ezért nagyon
hasznos volt ez a nap. Boti és Csimbi stabilan lehozta a napot és még
élvezték is. Az ausztráloknak 1. helyen leszakadt a fockja és ezzel
elbukták az aranyat.

A pénteki napon megint egész nap vártunk, majd 4 óra után kivitték a
mezőnyt, de szél nem volt. Egy óra lögybölődés után a csapatok elkezdtek a
partra szivárogni, de fél hat előtt befújt egy őrületes 4 csomó, amire
rámozdult a rendezőség. Ki is erőltettek egy futamot, amiben a magyarok nem
remekeltek. Balázsék nem éreztek rá a helyezkedésre és mire valamennyire
felkapaszkodtak, pár forduló múlva ismét visszaestek, a végére csak egy
hajót vertek.

A tervezettnél 2 futammal kevesebbet rendeztek, sőt az érem futamra sem
került sor, így a pénteki lett a végeredmény. Balázs és Zsombi több mint 10
helyet lépett előre a tavalyi EB-hez képest és a versenyzés képe is sokat
javult. Következik egy hosszabb edzőtábor és aztán egy újabb erőpróba, a
felnőtt VB Görögországban.

Eredmények:

http://2017europeans.470.org/en/default/races/race-resultsall


MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


4 + hét =

(Spamcheck Enabled)