Spartacus Vitorlás Egylet

Optimist Világbajnokság beszámoló

2017. július 24. 13:39
Gereben Marci

Optimist VB – 2017. július 10 – 21.
Royal Varuna Yacht Club, Pattaya, Thaiföld

A 2017. évi Optimist Világbajnokságon hazánkat öt fiú, valamint a csapatvezető és az edző képviselte:
• Bányai Attila – Balatonfüredi YC, HUN 1327
• Borda Levente – Spartacus VE, HUN 2005
• Nagy Bendegúz – Balatonfüredi YC, HUN 918
• Szabó Roni Oszkár  – Spartacus VE, HUN 1373
• Zolnai Sámuel – Spartacus VE, HUN 1343
Csapatvezető: Szalontai Bence – Balatonfüredi YC
Edző: Török Péter – Spartacus VE

A csapat július 6-án érkezett a verseny helyszínére. A charter hajók átvételét követően négy nap edzést tartottunk. A versenyt megelőző hat nap feladata volt az öt órás időeltolódás miatt szükséges „átállás”, az edzéseken ismerkedés a helyszínnel és az ellenfelekkel, valamint a felszereléseink felmérése és a versenyre történő benevezés.

A verseny helyszíne a Thai öböl volt, ahol jelentős az apály-dagály változás. Ennek következtében adott időszakban jelentős áramlással is kellett számolni (sokszor 40 m/p). Így az edzésnapokon evvel a problémával kellett a legtöbbet foglalkoznunk. A vízi edzések gyakorlatain túl átbeszéltük az egész VB-re vonatkozó áramlási jellemzőket, melyeket az adott versenynapokon ismét aktualizáltunk. A versenyrendezőség megfelelő mennyiségű adatott szolgáltatott az apály–dagály változásokkal kapcsolatban, s ezen túlmenően az áramlás eredménybefolyásoló hatását a versenyutasításban is rögzítette, az utólagos kellemetlenségek elkerülése érdekében.

Természetesen az edzéseken a szél- és hullámviszonyokhoz alkalmazkodva hajóvezetési gyakorlatokat végeztünk, valamint más nemzetekkel közösen pályavitorlázási gyakorlatokban mértük össze tudásunkat. Az edzésnapok végére a gyerekek az elvégzett munka arányában elfogadható ismeretekkel és tapasztalattal rendelkeztek az addig ismeretlen versenyhelyszínnel kapcsolatban. A programban egy pihenő napot is terveztünk.

A próbafutamot és a megnyitó ünnepséget követően július 13-án, a kvalifikációs futamokkal elkezdődött a verseny. A küzdelemben hatvankét ország 281 versenyzője állt rajthoz. Ezek a számok minden idők legnagyobb részvételi arányát jelentették. A versenyutasításban leírtak szerint, minimum öt kvalifikációs futam teljesülésével kezdődhetett a Final Race. Az első három versenynapon hat futam teljesült, így a mezőny a Final Race csoportjaiban vitorlázhatott tovább.

A Final Race-ben mind a négy csoportnak három futamot rendeztek. Sajnos a záró rész első és harmadik napján a heves monszun viharokat követően teljes szélcsend volt, így nem tudtak versenyt rendezni.

Versenyzőink közül Nagy Bendegúz az arany csoportba kvalifikálta magát, ahol még néhány helyet javítani is tudott, az 51. helyen végzett. Bányai Attila az ezüst csoportban vitorlázhatott tovább, ahol a 36. helyen fejezte be a versenyt. Ő is javított eredményén. Szabó Roni, Zolnai Samu és Borda Levente a Final Race bronzcsoportjában vitorláztak. Roni 17. Samu 22. Levente 27. helyen végeztek. A csoportokban hetven versenyző volt.

A verseny helyszíne a szél és hullámviszonyokat illetően meglehetősen eltérő volt mind a Balatonon, mind pl. az Adrián szerzett tapasztaltaktól. A hosszú alap hullámokon erős felületi hullámzás alakult ki, amit az áramlás iránya és erőssége is befolyásolt. Ez akkor vált igazán kellemetlenné, ha a szél ereje 8 – 10 csomó alá csökkent. Szerencsére versenyzőink mindegyikéről elmondható, hogy az edzések során, viszonylag jól elsajátították a szükséges hajóvezetési gyakorlatot. A futamokon nem volt sebességproblémájuk.

A verseny első napján szép eredmények születtek, Bendegúz a 7. és 5. helyen ért célba, Levente is két szép futamot tudhatott maga mögött (16, 10.), Attila 16. majd 21. lett, Roni is szerzett egy 16. helyet. A következő napokban Bende tudott még hasonló eredményt elérni, a többiek kicsit gyengébben szerepeltek. Samu volt az, aki majd minden futamában egyenletes teljesítményt mutatott. A gyengébben sikerült rajtok, a rosszul megvalósított pályastratégia jelentette az igazi problémát, mely végül az alapszakasz eredményét is meghatározta.

A Final Race futamaiban Bendegúz, Attila, Levente és Roni is tudtak egy-egy jobb helyet szerezni, Samu itt is egyenletes teljesítményt mutatott, mellyel tartotta helyét. Összességében elmondható, hogy versenyzőink hajókezelési tudása a világbajnokság mezőnyével azonos szinten volt. Sem vitorlaállításban, sem hajóvezetésben nem tapasztaltunk jelentős eltérést a más országok versenyzőivel szemben. Amiben lemaradás tapasztalható, az inkább a rajt illetve pályastratégia. Ebben kell a jövőben fejlődnünk.

Csapatunk a hatvankét ország közül a huszonhetedik helyen végzett. A környékbeli országokat nézve a szlovénok és olaszok előttünk, míg a horvátok és az osztrákok mögöttünk végeztek.

Az egyéni verseny közé ékelődve került megrendezésre a Csapat Világbajnokság. A legjobb negyvennyolc csapat indulhatott, mi a huszonnegyedik helyen kvalifikáltuk magunkat. Az első körben a Japánokkal kerültünk össze. A rajttól kezdődően végig jól tartottuk az ellenfelet, majd egy bójaérintést követően hátrányba kerültünk, mely hátrány egy stratégiai hiba folytán tovább nőtt. Kikaptunk. A második körben az Egyesült Arab Emirátus csapatával kerültünk össze. Itt egy rajt stratégiai hibát vétettünk, mely az egész futamra rányomta a bélyegét. Sajnos nem tudtunk tovább csapatként vitorlázni, mely vereséghez vezetett.  Kiestünk.

A Thai öböl Pattaya-i partszakaszán zajló verseny főbb időjárási adatai a verseny idejére:

• Július 13. csütörtök
A rajtok kezdete 12:00;
A szél iránya az első futamokban (négy csoport) 180 fok, 15 csomó. Az áramlás 340 fokról 18 – 20 méter/ perc. A pálya jobb oldalán lehetett előnyösebb mezőnyhelyzetet kialakítani. Az áramlás miatt sok volt a korai rajt, és a rajt visszahívás.
A második futamokban a szél iránya 200 -210 fok, 10 csomó. Az áramlás 180 fok 10 m/p.

• Július 14. péntek
A rajtok kezdete 12:00;
A versenyen ideje alatt 200 – 210 fokról fújt a szél, eleinte 15 csomó, később 10 – 12 csomó erősségű volt. Az áramlás kezdetben 340 fokról folyt, majd az első futamokat követően átfordult 180 fokra, ereje 10 – 15 méter volt. Az első cirkálószakaszban inkább a jobb oldalon lehetett magasabban a bójára vitorlázni, míg a befutóban a baloldal dominált.

• Július 15. szombat
A rajtok kezdete 12:00;
A szél eleinte 230 – 240 fokról fújt, erőssége 11 – 12 csomó. Az áramlás iránya 340 fok, erőssége 8 – 10  m/p. Később a szél 270 – 290 fokra fordult és kicsit megélénkült (13 – 15 csomó). A bizonytalan szélben, több szélforduló volt. Az áramlás nem befolyásolta jelentősen a versenystratégiát. Az előző naphoz hasonlóan, az első cirkálószakaszban inkább a jobb oldalon lehetett magasabban a bójára vitorlázni és a befutóban is a jobb oldal dominált.

• Július 16. vasárnap
A csapatverseny rajtideje 10:00;
A szél iránya 190 – 2100 fok, erőssége 6 -7 csomó. Az áramlás iránya 340 fok, 20 – 25 m/p.  A versenynap első felében a pálya bal oldala tűnt előnyösebbnek, majd az áramlási irányok és a szél jobbos elhajlása miatt (270 fok) a jobb oldal jött be. Az egyre gyengülő szélben nehéz volt versenyezni. Többször halasztottak.

• Július 18. kedd
A rajt tervezett kezdete 12:00;
Az éjszakai vihar után nagyon erős hullámzás volt, kezdetben 20 csomó körüli széllel. A mezőny nem tudott vízre szállni. Később a szél teljesen elállt, nem lehetett futamot indítani.

• Július 19. szerda
A rajtok tervezett kezdete 11:00;
A 160 – 170 fokról fújó, eleinte 6-8 csomós szél mellé kb. 10 m/p áramlás társult, 150 fokról. később az áramlás tovább csökkent, a szél 180–190 fokra fordult és felerősödött 10–11 csomóra. A pálya nagyon rövid volt, szélfordulókkal kellett vitorlázni.

• Július 20. csütörtök
A rajtok tervezett kezdete 10:30;
A szél nem tudott kialakulni. 210–300 fok között lengedezett, 0–4 csomó között. Nem tudtak pályát tűzni, gyenge volt a szél, az utolsó versenynapon nem volt futam.

A versenyzők értékelése

• Nagy Bendegúz
13 éves. Indult már Európa Bajnokságon, ott az aranycsoportban végzett. Kiegyensúlyozott, a feladatra jól koncentrálni tudó gyermek. Jó hajóvezetői tudással rendelkezik, a tanultakat gyorsan alakítja a megváltozott körülményekhez. A negatív hatások kevésbé befolyásolják a készségeit, szorult helyzetben is tudásának megfelelően vitorlázik. Egyszámjegyű futameredményeit minden esetben annak köszönhette, hogy az előre eltervezett stratégiát, úgy a rajnál, mind a pályán egymásra építve, a VB mezőnyének színvonalán végig tudta vitorlázni. Gyengébb eredményeit részint a rajthibák, de inkább az erősebb mezőnyre jellemző mezőnystratégiai gyakorlatlansága okozta. A verseny alatt ebben is tudott fejlődni, az arany csoport futamaiban, integrálni tudta az újonnan tanultakat és viszonylag jó eredményt szerzett. Hozzáállása példaértékű volt.

• Bányai Attila
12 éves. Indult már Világbajnokságon, akkor az aranycsoportban végzett. Jó képességekkel rendelkező versenyző, sok egyéni elképzeléssel. Hajóvezetői tudása igen jó. A rajtoknál és a mezőnyvitorlázásban nem minden esetben az adott helyzetnek megfelelő döntést hozza, de bízott saját képességeiben, s ez nagy önbizalmat adott számára. Sok esetben a mezőnyvitorlázás helyett a versenypálya adott területét helyezte előtérbe. Ez több esetben is sikerre vezetett, ám néha komoly kudarcokat is jelentett. Ezen a világbajnokságon jó képességeit és pályavitorlázói stílusát nem mindig tudta optimalizálni, így tavalyi eredményétől kissé elmaradva végzett a VB-n. Ezzel együtt nem kell szégyenkeznie, a csapat szintjén jó teljesítményt mutatott.

• Szabó Roni Oszkár
14 éves. Indult már Európa Bajnokságon, ott az aranycsoportban végzett. Roni nagyon elkötelezett, elszánt versenyző. Hajóvezetői képességei jók, sebessége a VB-n a mezőnnyel azonos volt. A rajtvonalon végzett tudatos, szép előkészítő munkája sokszor vezetett szép rajtokhoz. Voltak azonban sajnos olyan rajtot követő helyzetek, melyekben a mezőny kényszer sokszor okozott számára problémát. Ehhez társult még az erős hátulról jövő áramlásnak, vagy épp a gyengébb szélnek köszönhetően lerövidült első pályaszakasz, mely olykor tovább rontott a megszokott javítás lehetőségét. Legtöbb futamában nem tudott jó térnyeréssel a mezőny csúcsára vitorlázni, mely kicsit megingatta az önbizalmát. A Final Race futamaiban nagy igyekezettel és önbizalommal küzdött, így tudott javítani helyezésén.

• Zolnai Sámuel
14 éves. Sem EB-n, sem VB-n nem indult még. Kiegyensúlyozott, küzdeni tudó versenyző. Az edzés elején kis hajóvezetési problémával küzdött, amit egy vitorlacserével orvosoltunk. A verseny egészére jellemző módon, nagyon egyenletes teljesítményt nyújtott. Sajnos mindjárt az első napon egy DNF sújtotta a szél leállása miatt, ez talán jobban is sikerülhetett volna, ha célba ér. Szép rajtokat láthattunk Samutól, melyeket ebben a mezőnyben még nem tudott úgy kamatoztatni, mint ahogy azt már az utóbbi időben megszokhattuk tőle. Samu értékelésénél nem szabad elfelejteni, hogy Ő még csak a második komoly szezonját vitorlázza idén.

• Borda Levente
12 éves. Sem EB-n, sem VB-n nem indult még. Jó sebességgel vitorlázni tudó versenyző, aki a rajtoknál és a mezőnyvitorlázásban is tud eredményes lenni. Nagyon szeret vitorlázni, a vitorlázás elsődleges fókusz az életében. Első napi sikere után, az alapszakaszban nem tudott több jó futameredményt elérni, ami letörte. Nehezen tudott felülkerekedni ezen a lelki krízisen. A Final Race első futamában jól érezte a pályán történő szélváltozásokat, ennek megfelelően változtatott stratégiáján, ami ismét sikert hozott. A többi futamban azonban nem szerepelt jól. Jól lát a pályán, mégis versenyhelyzetben néha hibázik. Remélhetőleg, a világbajnokságon szerzett tapasztalata kompenzálja majd a további verseken való szereplését.

Végül szeretném megköszönni a szülőknek, a Balatonfüredi Yacht Clubnak, a Spartacus Vitorlás Egyletnek, a Magyar Vitorlás Szövetségnek mindazt a segítséget, mellyel a csapatot hasznos és szép sportélményhez segítették.

Török Péter

+ Eredmények
+ A csapat Fecebook oldala

 

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük


8 + = tizrnnégy

(Spamcheck Enabled)