Optimist Európa-bajnokság beszámoló

Optimist Európa Bajnokság

  1. október 16 – 24.

 Szlovénia, Portoroz

Beszámoló

A 2020. évi Optimist Európa Bajnokságon hazánkat hat fiú, négy lány, valamint csapatvezető és edző képviselte:

Bite Pál Előd Kereked VE HUN 706

Borda Levente Spartacus VE HUN 2005

Demjén Olivér Balatonfüredi Yacht Club HUN 1313

Héder Benedek Barna Spartacus VE HUN 1311

Kis-Szölgyémi Soma Kereked VE HUN 704

Siklósi Mór BYC 1912 HUN 1329

Fehér Boróka BYC 1912 HUN 1912

Fehér Szonja Balatonfüredi Yacht Club HUN 924

Juhász Emília Kereked VE HUN 701

Lackó Sára Balatonfüredi Yacht Club HUN 1337

Csapatvezető – Dénes Gábor Kereked VE

Edző – Török Péter Spartacus VE

A csapat október 16 -án érkezett a verseny helyszínére. A JK Pirat Portoroz és a mellette lévő parkoló egy zárt teret alkotva jelentette a verseny helyszínét, melyet a COVID intézkedések miatt szigorú beléptetési szabályok jellemeztek. Az elzárt területre csak a versenyre akkreditált résztvevők léphettek be, lázmérést és kézfertőtlenítést követően. Szállásunk, a séta távolságban lévő hotelben volt.

A pénteki napon a hajók összeszerelésével, beállításával foglalkoztunk. Mivel szél nem fújt, így a vízre szállást másnapra halasztottuk.  Szombaton délre kaptunk időpontot a hajók felmérésére, ám jelentős csúszás jellemezte a tíz hajós csapatokat, így csak fél négyre végeztünk. Minden hajó készen állt a versenyre és a vízre szállásra, de a szél délutánra ismét elállt.

Vasárnap és hétfőn viszont tudtunk edzeni! A nem túl erős, 3-5 csomós délnyugati szélben előbb a szél és hullámviszonyoknak megfelelő hajóvezetési technikákat rögzítettük, majd pályajel gyakorlatokkal és mezőnyvitorlázással foglalkoztunk. Ez utóbbiban más nemzetekkel közösen edzettünk. A gyerekeknek jó sebességük és rajt technikájuk volt az összemérésekben, közös gyakorlatokban. A pályavitorlázásban is magabiztosan teljesítettek.

Közben a hivatalos nevezés is megtörtént, minden készen állt a rajtra. Harmincnégy ország százötvenhat fiú és száztizenhárom lány versenyzője várta a pótlólag megrendezett 2020-as Optimist Európa Bajnokság kezdetét. A mindig látványos nyitó ünnepség ebben az évben elmaradt, jelképesen Dénes Gábor csapatvezető és Kis-Szölgyémi Soma vettek részt a rövid ceremónián. A csapat többi tagja az eseménytől távolabb, az ilyenkor szokásos egyenruhát felöltve adta meg a megnyitónak kijáró tiszteletet.

Az első versenynapon aztán vízre szállt a teljes mezőny. Kezdetben más irányú és kisebb szél fújt, mint az edzésnapokon. Vízi halasztással kezdődött a nap, majd a napos időnek köszönhetően kialakult egy 3-4 csomós, 180- 200 fokról fújó szél. Sajnos ereje híján igen csak lengedezett. A valós irányok a ciklikusság mellőzésével 170- 240 fok között ingadoztak.  A fiú csoportok rajtoltak előbb, sárga – kék – piros sorrendben, majd a sárga és kék csoportba osztott lányok követték őket. A rajtok legtöbbje az adott szélváltozásnak megfelelően jól sikerültek, a leggyakoribb hiba a pálya szélére történő kiszorulás volt, amely a csíkos és változó irányú szélben nagy bukáshoz vezetett. A gyakori változások miatt a fiúk piros csoportjának első futamát törölni kellett, majd sikerült újra vitorlázni. Ebben a futamban a sárga és kék csoportoknál is kétségessé vált a reális befejezés, ám a versenyrendezők igyekeztek megmenteni a már előre haladottabb állapotban lévő futamokat. A lány csoportok második futamait viszont érvényteleníteni kellett. Teljesen megállt a szél. A kezdő nap speciális szélviszonyaihoz a fiúk mezőnyében Héder Bendzsi és Bite Pál alkalmazkodtak a legjobban. Bendzsi futamot is nyert, Pali egy harmadik hellyel zárta a napot. A lányoknál Juhász Emília és Lackó Sára kezdtek jobban.

A második versenynap parti halasztással kezdődött. A déli órákban kezdett lengedezni a szél. A vízre szállást követően egészen a part közelében tűzték ki a pályát. A szél 2,2 – 2,8 csomó között volt mérhető. A lány csoportok – mivel csak egy futamot vitorláztak az első napon – az előző napi beosztásban álltak rajthoz. A fiúknál új csoportbeosztás készült. A rajtolást a lányok kezdték. A meglehetősen kicsi szélben, amely 280 – 300 fokról fújt, szépen elindultak a rajtok. A fiúk rajtjánál már három csomó feletti szélerő volt. A gyenge szél ellenére minden csoport két futamot teljesített. A lányoknak nem sikerült behozni a futamlemaradást. Továbbra is a széltaktika játszotta a nagyobb szerepet. A szélcsíkokat, szélfordulókat kellett figyelni és nem volt szabad a pálya szélére kiszorulni. Ezen a napon kevesebb szerencsével, mérsékelt javulással tudtunk vitorlázni. A fiúknál Bite Pál, és Kis-Szölgyémi Soma értek el szebb futameredményeket. A többiek átlagosan, vagy az alatt teljesítettek. A lányoknál is elég nagy volt a szórás az eredményekben, egy jobb és egy gyengébb futam hozta az átlagot.

A harmadik versenynapon a fiúknak egy, a lányoknak két futamra volt szükség ahhoz, hogy a kvalifikáció lezárulhasson és kezdődhessenek a döntő futamok. Úgy tűnt, az időjárás is komolyan vette a versenyrendezők elképzelését, friss keleti szélben futott ki a mezőny a horvát partok irányába. A lemaradás miatt továbbra is a lányok rajtoltak elsőként. A szél iránya eleinte jobbra fordult, így vártak a rajttal. Az első futamok 80 – 100 fok közötti szélirány mellett, 6 – 8 csomós szélben zajlottak. A továbbra is jobbra forduló szélben átrakták a pályát. A további futamok 130 fokos szélben rajtoltak, melynek ereje továbbra is 6 csomó feletti volt. Az idő múltával kisebb lyukak és lengések lettek jellemzőek a szélre, de összességében még mindig jobb szélviszonyok voltak, mint az első két napon. Sikerült a lányoknak behozni a futamlemaradást, így az összes csoport a tervezett hat futammal zárta a kvalifikációs részt. A fiúknál Bite Pál, Héder Bendzsi és Borda Levente értek el egy – egy tízen belüli eredményt, a többi futam átlagos, vagy az alatti volt. A lányoknál Fehér Boróka szép átlagot ment ezen a napon. Lackó Sára hetedik és tízedik helyével szintén jól teljesített. Végül a lányok közül hárman – Lackó Sára, Fehér Boróka, Juhász Emília – kerültek az arany csoportba. A fiúknál hárman kerültek az aranycsoportba – Héder Bendzsi, Bite Pál, Kis-Szölgyémi Soma -, és hárman az ezüst csoportba – Demjén Olivér, Borda Levente, Siklósi Mór. A bronz csoport nélkülünk küzdött tovább.

Azaz csak küzdött volna, mert az ígéretes szélelőrejelzés dacára, a döntő első napjára ismét visszatért az átlagos „EB szél”. Felhős, esőre hajló időben 3 – 3,5 csomóban kezdődött az első döntő futam az „arany fiú” csoportnak. Az irány 320 fok volt, több kisebb balos lengéssel. A pálya két szélén eltérő szélirányok voltak. Utólagos értékelésben ezen a napon a mezőny jobb oldala „futott” jobban. Sajnos a szél többször is elállt, majd gyengén, változó iránnyal visszafújt. A fiúk aranycsoportjának pályarövidítés volt a kapu bójánál. Bite Pál harmadik, Héder Bendzsi hatodik, Kis-Szölgyémi Soma tízedik helyen futottak be. Az addigi élmezőnyből egy osztrák és három svájci hajón kívül mindenki csúnyán elbukta ezt a futamot. Igaz mindkét sikeres nemzetnek helyi, szlovén edzője volt (Maurizio Bencic és Luka Verzel). A lányok arany csoportját egy rövidítést jelentő pályamódosítással futatták célba. Sajnos az „arany” lányaink nem értek fel jól az első pályajelhez, így nem sikerült nagyobb léptékben előrébb jutniuk a mezőnyben. Az „ezüst fiúknál” különböző pályastratégiákkal vitorláztak a mieink. Az eltérő körülmények sok változást hoztak futam közben, amelyek a helyezéseket is többször átírták. Nekik is pályarövidítéssel ért véget a futam. Borda Levente tizenkettedik helyen futott be. Demjén Olivér tizenhetedik, Siklósi Mór huszadik lett ebben a futamban. Az „ezüst lányok” csoportjában Fehér Szonja nagyon szépen rajtolt és szinte hibátlan stratégiával vitorlázva a második helyen futott be! A nap további részét teljes szélcsend jellemezte és az eső is eleredt. Így a bronz csoportnak nem tudtak futamot indítani. Hosszas vízi halasztást követően partra vontattuk a gyerekeket. A partot érés különlegessége volt, hogy COVID ellenőrök jelentek meg a klubban, így egy addig nem használt protokoll szerint kellett kivinnünk a gyerekeket. A versenyrendező utasítása szerint sólyánként, országonkénti sorrendben vehettük ki a hajókat. A partot érést követően a verseny szervezői rendkívüli edzői megbeszélést hívtak össze, ahol közölték, hogy elsősorban a másnapi időjárási viszonyokat (szélcsend, eső), valamint az általános COVID helyzet folyamatos rizikóját, és az ezzel összefüggő protokoll betartatásának nehezülő feltételeit együttesen figyelembe véve, az Európa Bajnokságot a mai nappal befejezik. A verseny érvényes. Elégséges futam állt rendelkezésre, hogy a gyerekek megküzdhessenek az érmekért. Így Carmen Casco az IODA európai elnöke hivatalosan is bezárta a 2020-as Optimist Európa Bajnokságot. A győzteseknek gratulált, akik még aznap edzőik kíséretében egyénileg átvehették a nekik járó érmeket. Másnap esőben, szélcsendben, összecsomagoltunk és hazautaztunk.

Így ért véget az idei OP EB, amely mégis csak meg lett rendezve! Minden nehézség ellenére élményt, eredményt és rendhagyó ismereteket hozott a jelenlévő edzőknek, versenyzőknek és szülőknek.

Mindenki megnyugtatására hadd jegyezzem meg, hogy a 2013-as balatoni EB-n és a gardai VB-n is, csak úgy, mint most Portorozban, hét – hét futam volt. Igaz, az idei EB -re néhány európai ország nem jött el (Norvégia, Írország, Hollandia, Törökország) és a tengeren túliak közül, csak egy – kettő (Brazília, Thaiföld, Dél-afrikai Köztársaság, Hongkong), ám mégis erős mezőny gyűlt össze, hiszen a világbajnokságra készülő európaiak jelentős része itt volt. Ebben az összefüggésben Héder Bendzsi tizenkettedik és Bite Pali tizenharmadik helye jónak mondható. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy Pali első kontinens viadalán szerepelt. Bendzsi a tőle megszokott magabiztossággal szerepelt a futamokon és lett a legeredményesebb a csapatból. Kis-Szölgyémi Soma az első nap izgalmait követően mindent megtett a javítás érdekében, jó átlagot vitorlázott, néhány kiugróbb eredmény hiányzott a végelszámolásban. Demjén Olivér rutinos versenyzőként a pálya minden részén küzdelemben volt. Ha csak fele annyiszor lett volna szerencséje a szélfordulókban, mint ahányszor nem volt, előrébb végezhetett volna. Borda Levente termete ellenére nem megy rosszul kis szélben, de az EB szélviszonyai igen csak próbára tették. Ezzel együtt végig küzdött, a rá jellemző mosollyal igyekezett. Siklósi Mór kevés nemzetközi tapasztalattal, első alkalommal indult Európa Bajnokságon. Nagyon elszánt volt, tisztességgel helytállt. A lányok közül Juhász Emília kezdett jobban, majd Lackó Sára érzett rá a sajátos körülményekre. Végül Fehér Boróka vitorlázott egyenletesen és eredményesen. Fehér Szonja az ezüst csoportban talált magára, sokat javítva helyezésén.

Ahogy minden verseny, így ez az Európa Bajnokság is bővítette a gyerekek, edzők tudását, többé váltunk általa. A verseny alatt jó hangulat és összetartás volt jellemző csapatunkra. Köszönjük a szülői jelenlétet és segítséget!

Köszönjük a Magyar Vitorlás Szövetségnek, az Optimist Osztályszövetségnek és a Kluboknak az Európa Bajnokságon való részvételhez nyújtott segítségét!

/Török Peti/

Révfülöp, 2020. október 28.

 

Az esemény weboldala

Galéria

Video