Repülő Hollandi VB 2021, Altea (ESP)

Egy év halasztás után végre alkalom nyílt a VB megrendezésére, de sajnos hiányos mezőnnyel. A tengerentúliaknak túl sok akadállyal kellett volna megbirkózni ahhoz, hogy Európába utazzanak, de a mi kontinensünkről is sokan visszamondták az utat, vagy már be sem neveztek az eseményre a pandémia miatt. Volt olyan kormányos, aki szombat este mondta le a vasárnapi indulást úgy, hogy mindene le volt foglalva és be volt nevezve, de szinte a komplett olasz csapat is otthon maradt, csak egy hajójuk vette a bátorságot, hogy esetleg hazafelé már karanténba kell vonulniuk.

A magyar csapat, Tenke Péternek és a Kaposi International Transport-nak köszönhetően egy kamionban szállíthatta ki az 5 hajót és a felszereléseket, így nem kell 2-2 napot az országutakon tölteni. A hajók időben és a legnagyobb biztonságban megérkeztek a helyszínre, nem úgy, mint a holland konténer, ami a rossz időjárás miatt több napot csúszott és csak a felmérésre érkezett meg.

Az előrejelzéseknek megfelelő gyenge DDK-i szélben vitorlázott ki a mezőny az első napon kb. egy óra halasztást követően. Egy óra körül rajtoltunk a kicsinek mondható mezőnnyel, épphogy trapézos szélben. A lee rajt volt a jobb, de korábbi tapasztalataink szerint a jobb oldal volt az esélyesebb, ezért fontos volt mielőbb átérni jobbra. Legalsó hajóként kicsúsztunk a mezőnynek és hamar át tudtunk fordulni bal csapásra. Az áramlás kb. 6-8 m volt a széliránytól 20 fokkal jobbról, ezért érdemes volt préselni, de figyelni kellett, hogy ne álljon meg a hajó. Simán átértünk a mezőny előtt, annak ellenére, hogy folyamatosan jobbra fordult a szél. A 2. hajó is a mi oldalunkról ért át, de ő is csak a jó rajtja miatt. A raumban nem nagyon változott a sorrend és 6-7 hajóhossz előnnyel élesedtünk fel. Innen nehéz volt a hátrább lévőknek újítani, mert aki feljebb igazított a zavart szélből, az pont annyit veszített. Aki pedig kifuttatott, azt lenyomta az áramlás, hiába volt gyorsabb. Minket így senki nem veszélyeztetett, és a kreuz bójáig növeltük az előnyünket 200 méterre. Közben a holland riválisok feljöttek 2. helyre, Zigiék pedig 3-nak húztak spinyót. Őket a lee bójáig megelőzte 2 spanyol, aztán az utolsó szakaszban próbáltak szabadulni a zavart szélből, de csak hátrébb csúsztak. Mivel az első kör után rájött a rendezőség, hogy 90 perces futamot ígért, meghosszabbították a pályát, ami így végül nekünk 80 perc lett. Több mint 200 méterrel nyertünk a hollandok előtt, a 3-4. helyre egy-egy spanyol egység ért fel, akik ismerik a helyi viszonyokat és amúgy is jók gyenge szélben. Az 5-6. helyen a 2 legjobb német hajó végzett, akikkel lesz még dolgunk. Zigiék 8, Süliék 9, Tenkéék 13. helyen értek be. DJ-ék nem találták a góllövő cipőjüket és csak 27-ek lettek.

A következő futamra csak az áramlás erősödött kb. 12m/percre, de az irány maradt és a szél is hasonló volt. Továbbra is a jobb oldal tűnt előnyösebbnek az áramlás miatt, de a szél is arra volt frissebb. Luv rajt volt a terv és gyors kifordulás, de nem akartunk a hajónál tülekedni, ezért kicsit lejjebb indítottunk és csak a felettünk kifordulók után váltottunk takkot. Nagyon jól tudtuk kamatoztatni az éleskedő hajóvezetést és a felettünk lévőket fel tudtuk szúrni. Nagyon koncentráltan kellett vinni a hajót, hogy tempó is maradjon, aki kicsit kihagyott, rögtön métereket vesztett. A jobb oldali csapattól sikerült annyira elemelkedni, hogy be tudtunk eléjük fordulni a layline közelében. Az utolsó 500 m nagyon trükkös volt, mert csíkos lett a szél és az áramlás is nagyon tolt lefelé, főleg a negatív takkokon, így fontos volt, hová – mikor fordultunk be. Sikerült elsőnek felérni és ezt az előnyt tartottuk a raumban is. Hátra nézve örömmel konstatáltuk, hogy a 4-5. helyen nemzeti színű spinakkerek dagadnak a hollandok előtt. A második cirkáló szakasz hasonlóan a hajóvezetésről szólt és megint csak a szakasz végén jött a lukas-csíkos rész, ahol inkább túl kellett húzni az ésszerű vonalon, hogy tarthassuk a pozíciót. Halzolással húztunk spinyót és a lötyögős vízen, keresztben érkező swelleken próbáltuk optimálisan vinni a hajót. Német ellenfeleink jobb foltokat csíptek el hátulról és igencsak megközelítettek a hátszél felénél. Próbáltunk mindig a vonalukban maradni, hogy ugyanazokat a szeleket kapjuk, de hátulról frissült és már takargatni is tudtak. Szerencsére kihúztuk a bójáig az élen és kreuzban már mi zavartuk őket. Csak velük foglalkoztunk, mert hosszú távon velük kell majd számolni, de ők is kontroll alatt tartották a többieket. A befutó szakaszt is lerövidítették, de így is majdnem 80 percet töltöttünk a pályán és újabb győzelemnek örülhettünk. Közben láthattuk, hogy a doktorok nagy küzdelemben megszerzik a 4. helyet és Zigiék is feltornászták magukat 6-nak. A hollandok visszaestek a 9-re, ami valószínűleg az egyik kiesőjük lesz. Süliék és DJ-ék egymást követve a 15-16. helyen zártak.
Holnapra pár csomóval frissebb keleties szelet ígérnek, amiben végre talán kinyújthatják térdeiket a nehezebb manschaftok is.