Optimist Világbajnokság – Összefoglaló

2014. október 20–30.
Club Nautico San Isidro,
San Isidro – Buenos Aires tartomány, Argentína

Beszámoló

A 2014. évi Optimist Világbajnokságon hazánkat négy fiú, valamint csapatvezető, a nemzeti reprezentáns és az edző képviselte:
HUN 1311 De Jonghe Arthur Spartacus VE
HUN 1312 Jeney Máté Spartacus VE
HUN 1146 Kocsis Bálint Spartacus VE
HUN 1170 Pavlik András Spartacus VE
Csapatvezető: Johan De Jonghe
Nemzeti reprezentáns: Kocsis Gábor
Edző: Török Péter Spartacus VE

A csapat október 16-án érkezett a verseny helyszínére. A 18 órás, főként éjszakai utazást követően, elfoglaltuk a szállást, majd a klubban átvettük a charter hajókat. A helyszínnel történő ismerkedéskor megtapasztaltuk, mit jelent egy százöt hektáron elterülő klubban élni a hétköznapokat, ahol több mint húszezer tag igényeit igyekeznek kiszolgálni.

A versenyt megelőző hat nap feladata volt az öt órás időeltolódás miatt szükséges átállás, az edzéseken ismerkedés a helyszínnel és az ellenfelekkel, valamint a felszereléseink felmérése és a versenyre történő benevezés. A programban egy pihenő napot is terveztünk. A próbafutamot és a megnyitó ünnepséget követően október 23-án, a kvalifikációs futamokkal elkezdődött a verseny. A küzdelemben ötvenegy ország kettőszázkilenc versenyzője állt rajthoz. A versenyutasításban leírtak szerint minimum öt kvalifikációs futam teljesülésével kezdődhetett a Final Race, ahol a mezőny arany, ezüst, bronz csoportokban folytathatta a versenyt.

Az első három versenynapon hat futam teljesült, így a hátra lévő hat futamban mindenki a Final Race csoportjaiban vitorlázhatott. A Final Race-ben az arany és ezüst csoportban három, míg a bronz csoportban kettő futamot rendeztek. Sajnos a záró rész második napján, a harminc csomó feletti szélben nem rendeztek futamot, a záró napon pedig nehezen alakult ki a szél, így csak egy futamot tudtak tartani.

A versenyzőink közül Jeney Máté és De Jonghe Arthur az ezüst csoportban 55. illetve 62. helyen végeztek. A bronz csoportban vitorlázó Pavlik András végeredményét egy elírás miatt még nem tudjuk pontosan, Kocsis Bálint a 36. helyen végzett.

A verseny helyszíne a szél és hullámviszonyokat illetően meglehetősen hasonlított a Balatonhoz. Talán a hullámok voltak kicsit eltérőbbek, mivel itt az áramlás iránya is befolyásolta a hullámok alakulását. Versenyzők mindegyikéről elmondható, hogy az edzések során teljesen azonosulni tudtak a helyszínnel. A verseny első napján a közép mezőnyben vitorláztak, majd a következő napon szép eredmények is születtek. Arthur második, Máté tizenegyedik helyet szerzett. Andris az egyik futamban egy szép rajtot követően a hátszélszakaszig vezette a mezőnyt, majd a befutóban kicsit feldarálták, kilencedik lett. Az alapszakasz utolsó napján sajnos három BFD is született, egyedül Bálint úszta meg „betű” nélkül ezt a napot. Így a szebb eredmények ezen a napon elmaradtak, pedig nagyon bizakodtunk, számítottunk a bevált stratégiák sikerére.

A Final Race kezdőnapján nem sikerült jól a versenyzésünk a huszonöt csomós szélben. Az ellenfeleknél jóval gyengébb teljesítményt mutatva tudtunk csak vitorlázni az adott szél és hullámviszonyok között. Jeney Máté egyik futamát sem tudta befejezni, míg Pavlik Andris a rajtot követően egy fordulóban felborult és kiállt. De Jonghe Arthur mindkét küzdelmes futamban igyekezett lépést tartani ellenfeleivel és az addigi eredményének megfelelő helyezést elérni. Kocsis Bálint kitartásának köszönhetően pontokat tudott csökkenteni az ellenfelekkel szemben.

Az utolsó versenynap gyenge szelében és nagy áramlásában nehezen tudtak elrajtolni a fiúk és a tisztára vitorlázás is komoly gondot okozott. Andris volt a legesélyesebb, őt egy úszó növényköteg állította meg. Összességében elmondható, hogy versenyzőink hajókezelési tudása a világbajnokság mezőnyével azonos szinten volt. Sem vitorlaállításban, sem hajóvezetésben nem tapasztaltunk jelentős eltérést a más országok versenyzőivel szemben. Amiben lemaradás tapasztalható, az inkább a rajt illetve pályastratégia. Ebben kell a jövőben fejlődnünk.

Az egyéni verseny közé ékelődve került megrendezésre a Csapatvilágbajnokság. Ennek első körében az angolokkal kerültünk össze. A rajttól kezdődően végig jól tartottuk a nálunk erősebb csapatot, majd a befutó szakaszban vezető kombinációban vitorláztunk. Sajnos a befutó előtt kaptunk egy büntetést, melynek következtében döntetlen lett az állás és így mi vesztettünk. A második körben a szintén erősebb német csapattal kerültünk össze. Itt nagyon figyelmesen vitorlázva és a szabályokkal jól sáfárkodva nyerni tudtunk. A következő ellenfél Norvégia volt. Velük szemben nem tudtunk jó pozíciókat szerezni, már a rajtot követően vesztésre álltunk és ez így is maradt. Sajnos kiestünk.

A Rio de la Plata torkolatában zajló verseny főbb időjárási adatai a verseny idejére:

Október 22. szerda
A rajtok kezdete 12:30;
A szél észak- északkeleti irányú, 10–20 fok, 8–12 csomó. Az áramlás 340 fokról 18–20 méter/perc.

Október 23. csütörtök
A rajtok kezdete 12:30;
A versenyen ideje alatt 110 – 120 fokról fújt a szél, 8 – 10 csomó erősségű volt. Az áramlás kezdetben 340 fokról folyt, majd az első futamot követően átfordult 145 fokra. Mindkét irányba erős, 15 – 20 méter/ perces áramlás volt mérhető. Az első cirkálószakaszban inkább a jobb oldalon lehetett magasabban a bójára vitorlázni, míg a befutóban a baloldal dominált.

Október 24. péntek
A rajtok kezdete 14:00;
A szél 110 fokról fújt, erőssége 5 -6 csomó. Az áramlás iránya 340 fok, erőssége 15 – 18  m/p. A bizonytalan szélben, több szélforduló volt. Az áramlás jelentősen befolyásolta a versenystratégiát. Az előző naphoz hasonlóan, az első cirkálószakaszban inkább a jobb oldalon lehetett magasabban a bójára vitorlázni, míg a befutóban a baloldal dominált.

Október 25. szombat
A csapatverseny rajtideje 10:30;
A szél iránya 120 140 fok, erőssége 6–7 csomó. Az áramlás iránya 340 fok, 15–18 m/p.  A versenynap első felében a pálya bal oldala tűnt előnyösebbnek, majd az áramlási irányok és a szél jobbos elhajlása miatt a jobb oldal jött be. Az egyre gyengülő szélben nehéz volt versenyezni. Többször halasztottak.

Október 28. kedd
A rajt kezdete 12:30;
A szél 110–120 fokról fújt, erőssége 17–23 csomó. Az áramlás iránya 130 fok, erőssége 3–5 m/p. Talán az egyetlen nap volt a verseny idején, mikor az áramlás – szél összefüggésből biztosabb stratégiát lehetett a széllel tervezni. A mért adatokból a pálya jobb oldala volt előnyösebb. A bronz csoportok második futamát az erős szél miatt halasztották.

Október 29. szerda
Az 120–130 fokos, erős szél egész nap 30 csomó felett fújt, a versenyrendezőség ezen a napon nem tartott futamot.
Október 30. csütörtök
A rajtok kezdete 14:00;
A szél nehezen alakult ki, iránya 70 fok, erőssége 8 -10 csomó. Az áramlás 340 fokról, 20 – 22 méter/ perc volt. A pálya bal oldala tűnt jobbnak mindkét cirkáló szakaszban. Nagyon sok szemét volt a vízben, több hajó elakadt, visszaesett e miatt.

Végül szeretném megköszönni elsősorban a szülőknek valamint a Spartacusnak, a Homola Pincészetnek és az MVSZ-nek mindazt a segítséget, mellyel a csapatot hasznos és szép sportélményhez segítették.

Török Péter
San Isidró, 2014. október 31.

+ képek

OPVB